اکبر ابراهیمی گندمانی

وبلاگ شخصی معلمی که در جست و جوی بهترین هاست

اکبر ابراهیمی گندمانی

وبلاگ شخصی معلمی که در جست و جوی بهترین هاست

۷ روش برای اینکه دیگر چیزی را فراموش نکنید

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ

حدود دو سوم آنچه که تعیین‌کننده‌ی میزان عمر ماست، عوامل غیرژنتیکی، همچون رفتارهای روزانه است. در یک نظرسنجی کوچک از بیش از ۱۸۰۰۰ نفر در کشور، افرادی که یک رژیم متعادل، عادات سالم و تمرینات ورزشی منظمی دارند، از حافظه‌ی خود کمتر شکایت می‌کنند. هنگامی ‌که افراد روش‌های افزایش حافظه را یاد و آن را بکار می‌گیرند، تصاویر مغزی از MRI و PET، تغییر حرکات عصبی مثبت، به‌ همراه افزایش قابل ملاحظه‌‌ی حافظه را نشان می‌دهند.

روش‌هایی که در زیر آمده، می‌توانند ظرف یک هفته مؤثر واقع شود. روش‌ها را ادامه دهید، همچنین مغز خود را برای نگهداری اطلاعات در بلند مدت پرورش دهید.


۱. وسایلتان را جاسازی کنید
ده دقیقه طول می‌کشد تا جای وسایل (کلید، کیف پول، تلفن‌همراه، عینک و کفش) را که هر روز استفاده می‌کنید، پیدا کنید. با جاسازی وسایل از استرس گشتن به دنبال وسایلتان اجتناب می‌شود و از فشاری که بر حافظه‌ تحمیل می‌گردد، کاسته می‌شود. هنگامی‌ که کلید خود را هر روز بر‌می‌دارید، این کار را به عنوان یک نشانه انجام دهید و از خود بپرسید: همه‌ی وسایلی را که امروز نیاز دارم، برداشتم؟ برای مثال فلش مموری برای یک سخنرانی بزرگ، و کارت پرداخت عوارض جاده‌ای.


۲. شصت ثانیه، افراد را در ذهن خود مرور کنید
حتما امروز با یک شخص آشنا می‌شوید، پس روش تمرکز و ساختار را به کار گیرید تا به‌ درستی، اسم شخص را به خاطر بسپارید. تمرکز یک یادآوری کننده است، و با بی‌توجهی که باعث فراموش نمودن اسامی در اولین دیدار می‌شود، مبارزه می‌کند. ساختار یعنی یک تصویر ذهنی فراموش نشدنی از اسم بسازید. این روش باعث همکاری هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز) با بخش جلویی مغز می‌شود تا اطلاعات را در حافظه‌ی درازمدت ذخیره کند.


۳. سریع به ‌هم ربط دهید
هنگامی که یک واقعیت فراموش شده روی نوک زبان شماست، به مواردی فکر کنید که به آن واقعیت مربوط است. اگر اسم یک هنرپیشه را فراموش کرده‌اید، فیلم‌ها‌ی مختلف و هم‌بازی‌هایش را به‌ خاطر آورید. خاطرات در نزدیکی ما هستند، بنابراین یک خاطره‌ی مجاور می‌تواند جرقه‌ای برای لغت یا اسمی باشد که به دنبال آن هستیم.

 

۴.یک قصه خوب بسازید
لیست کارهای روزمره را اینطور به خاطر آورید، با یک داستان تصویری خیالی همراه شوید که همه‌ی آن کارها را به هم ربط می‌دهد. برای مثال، اگر تخم‌مرغ و تمبر نیاز دارید و لباس‌ها را باید از خشکشویی بگیرید، فرض کنید یک تخم‌مرغ بزرگ دارید که روی آن یک تمبر بزرگ است، و تخم‌مرغ لیز می‌خورد و روی شلوارتان می‌افتد، پس باید به خشکشویی بروید. به‌کارگیری انرژی ذهنی، یک قالب شناختی را خلق می‌کند که به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را بعدها بازیابی کنید. هر چقدر تصاویر خلاقانه باشد، بیشتر به خاطر می‌ماند.


۵. بازی‌های معمایی انجام دهید
سودوکو و جدول‌های متقاطع دیگر کافیست. درعوض، بازی‌های گوشی هوشمند که بر پایه فیزیک است را انجام دهید، مثل بازی cut the rope، که در یک تحقیق نشان داده شده تمرکز، مهارت‌های انجام کار و قابلیت انعطاف‌پذیری در موقعیت‌های جدید را افزایش می‌دهد. همچنین بازی‌های معمایی و پیچیده و راهکارهای سازگار همچون Civilization و Starcraft که حافظه را برای مسائل روزانه افزایش می‌دهد، برای مثال ماشینتان را کجا پارک کردید.


۶. نیروی حافظه را به کار گیرید
توجه خود را به پوششی که همسر، فرزند یا همکارتان استفاده می‌کند، متمرکز کنید، پوشش می‌تواند بلوز، کراوات، ژاکت، جواهرات یا کفش باشد. به رنگ، جنس و بافت توجه کنید و حداقل چهار جز را یادداشت کنید. شب هنگام، سعی کنید همه‌ی چهار جز را به خاطر آورید و فقط یادداشت‌های خود را بررسی کنید تا متوجه شوید چه اندازه آنها را به خاطر می‌آورید.


۷. دست و پنجه نرم کنید!
مغز خود را با یک روش جایگزین برای کار کردن، مسواک زدن با دست دیگر، بستن وارونه‌ی ساعت مچی و هر آنچه که نیاز به تلاش آگاهانه دارد، به چالش بکشید.

منبع: آی بانو

 

  • akbar ebrahimi

نظرات  (۱)

سلام خیلی عالی بود ان شالله موفق یشی در تمام کارات

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی